2012 m. gegužės 15 d., antradienis

KEPTI GRUNDALAI

Čia aš apie žuveles. Mažai žinomos, apie jas papasakotų tik žvejai. Mažos, ne daugiau nei sprindžio dydžio žuvelės užklydo į Baltiją visai neseniai (sakoma, kad prieš 6 - 8 metus). Manoma, kad per laivų balastinius vandenis atkeliavo iš Juodosios ar Azovo jūrų, mat ten jų gyvenvietė. Ir pasklido sau pas mus! Rusai jas vadina "byčiokais" (jautukais). Minta sraigėmis ir smulkiais vėžiagyviais. Labai vislios...

Dabar pats jų "gaudymetis", žvejai traukia jas net nuo Palangos tilto ir tinklais, į kuriuos papuola netyčiom laiveliais gaudant menkes.

Pagavau kilogramą grundalų Klaipėdos žuvų turguje ir aš :) Nepopuliarios, mažai žinomos, todėl beveik už dyką... Žvejai kalba, kad labai gardi grundalų žuvienė. Labai skanios, užkeptos su morkomis, svogūnais ir pomidorais:

Puiki marinuota!
Paprasčiausia prisikepti ir prisikirsti kaip stintų...

Gera tuo, kad lengvai paruošiama, valyti beveik nėra ką. Mažai ašakų, daug baltos ir sultingos mėsos. Jei kur sutiksit, būtinai paragaukite (girdėjau, kad Palangos kavinėse galima paskanauti) :0)
Nėra net ką labai pasakoti, žuvį iškepti moka visi...

Reikia:
kilogramo grundalų;
druskos, pipirų arba mėgstamų prieskonių žuviai;
keletos žaliosios citrinos riekelių;
miltų voliojimui;
aliejaus kepimui.

Žuveles išdorojame (nupjaustome galvas ir išvalome vidurius, žuvų nepjaustome), švariai nuplauname ir ištriname prieskoniais su druska. Į indą su žuvimis įmetame keletą riekelių žaliosios citrinos ir uždengę marinuojame šaltai.

Žuveles pavoliojame miltuose ir iškepame gerai įkaitintoje keptuvėje...

Valgome karštas, visai kaip stintas, su pavasarinių ridikėlių, svogūnų laiškų ir meškinio česnako lapelių salotomis :)

Informacijos šaltiniai: wikipedia15min.ltgotovim.ruklaipeda.diena.lt

1. reiks pranešti Ponui Didžiajam Ekspertui - jis tiek yra pasakojęs apie "byčiok", o kaip vadinasi lietuviškai, ir kad jų jau čia priviso, nė žinot nežino

1. Tikrai papasakok, dar ir recepto pasiklausk :) O tai ieškoti tenka pas rusaites :)

2. Ponas Didysis Ekspertas užtikrintu balsu pareiškė, kad grundalai ne "byčiok".

3. Dalia, Didysis Ekspertas teisus iš dalies :) Grundalų labai daug rūšių, vis dar painiojami pavadinimai, nors kalbama apie tas pačias invazines žuveles. Mano aprašytoji žuvis vadinama dar rotanu, rusiškai - "byčiok rotan", "amurskij byčiok" arba tiesiog "rotan", vis vien priklauso grundalų giminei. Rusai juos vadina tiesiog byčiokais, nors sakoma, kad tai ne "byčiokų" giminė. Viskas labai painu, paskaitykit patys :)

4. O čia lietuviškai, grundalinės, lotyniškai "Gobiidae" tas pats, kas rusiškai "byčkovyje", taip pat "Gobiidae":

5. Byčki yra visi Gobiidae šeimos žuvys. Baltijos jūroje jų yra gal 4. Juodažiotis grundalas yra invazinis iš Juodosios jūros aplinkos. Rotanas arba nuodegulinis grundalas, gyvena tvenkiniuose, atsirado prie Lentvario, bet irgi byčok, irgi invazinis. Netikiu, kad turguje jų būtų. Pajūryje bent tikrai jau nesu matęs.

2. paskutinioji nuotrauka iš viso atėmė žadą ir privertė nutyst seilei :)
    kaip ir aš tokių norėčiau, labai jaukiai atrodo ;)smagu, kad vis nauja išbandot ir parodot, kad ne tik "nepakartojama" dirbtinė lašiša ar pangasija Lietuvoj valgoma :)

1. Ačiū, Jurga. Nežinia, ar šios žuvelės kada nors užklys į kitų miestų turgus, bet jų vis daugėja :)

3. O mes bandėme juos rūkytį. Man asmeniškai jie skaniausi buvo kepti, nors vyras kaifavo nuo rūkytų. Nežinau kaip Tau, bet man jie šiek tiek primena jūrų lydeką, ešerį....kokia nuomonė Tavo?

1. Taip, Odeta, jos panašios skoniu į ešerį ar menkę - visai tokia pat sultinga ir balta mėsa. Įsivaizduoju, kad karštai rūkytos turėtų būti dieviškai skanios :)

4. Sveiki. Dar neteko ragauti grundalų :)Reiks ieškot ir bandyt! Ačiū ;)

1. Labas, Silva :) Smagu, kad užsuki. Jei pavyktų rasti šių žuvelių, tiikrai pabandyk :0)

5. O zuveles labai simpatiskos, tokios pustazandes :))) Tik Vilniuje kazin ar ju imanoma rasti...

1. Taip, greičiausiai iki Vilniaus parduotuvių jos "nenuplauks", bent jau kol kas, nebent per pažįstamus žvejus. Teks atvykti į pajūrį :0)

2. Dar prisiminiau perpelę, apie kurią pasakojau, kaip apie mažai žinomą. Nesitikėjau, bet atsiliepė ragautoja iš Vilniaus...

6. cia - nerealios zuvytes :) vyras pries pora metu buvo is zvejybos musu juroj ju parvezes... niam niam :) mum labiausiai jos patiko - rukytos :)savaitgali planuojam vel vaziuot i jura pazvejot - tai jei ju ir nepagaus, tikiuosi, kad pas vietinius zvejus - nusipirksim :) aciu labai :)

1. Na vat, sakiau, kad tik per žvejus :) Skanių žuvelių!

2. aciu, kad tik vejas geras butu ;)

3. o mes va dabar kaip tik karklej :) ryte "susimedziojom" is pazistamo zvejo kaip tik situ zuvyciu :) vyras jau jas nuvale, dabar pamarinavo - laukiu nesulaukiu kada bus isrukyti :)

4. Įsivaizduoju, kokią puotą turėsit :) Šios žuvys, matyt, tikrai labai gajos. Jų visą vasarą buvo galima nusipirkti... Skanios žuvies!

7. Kokios įdomios ir nematytos žuvelės :) tokių Vilniuje nesu mačiusi.

1. Klaipėdos turguje ir aš iki šiol neužtikau, Rennie. Man minėjo, jog tik dabar, gaudant menkes, jos į tinklus atsitiktinai papuola, tad ir pardavinėja.. :)

8. ziauriai smarkiai kimba, praktiskai ant bet ko. su drauge stebejome zvejus ant Palangos tilto. Per 15 minuciu - 30 situ grumdulu - rubuiliu pagavo. kibirais zmones suzvejoja. siaip nelabai gera zuvyte, isstums kitas zuvikes, megsta kitu zuvu ikrus esti... plesikes...
    taip, labai gardzios, keptos man labiausiai patiko.

1. Taip, Egidija, sako, kad prie parazitinių priskiriamos, matyt, dėl to ir mėsa balta ir skani, kaip ir kitų plėšrūnių žuvų. O ką daryt? Radau tokį straipsnį, kur rašoma, kad ypatingos žalos dėl savo mitybos šios žuvys nedaro:

Prisitaikė gyventi mūsų jūroje, vadinasi, jų daugės. Gerai, kad skanios :)

9. Taip, tikrai labai skani zuvyte. Siemet irgi kepeme. O pernai dziovinome, labai skani, beveik skaidri mesyte gavosi.

1. Tikiu, Laurindre. Mielai paragaučiau tiek rūkytos, tiek vytintos :)

10. tai kad nera labai vertinga zuvis.

1. Apie šių žuvelių vertę mes ir nekalbėjom :) Be to, nelygu, apie kokią tą vertę kalbėsim - jei apie maistinę, tai skani, niekuo nesiskirianti nuo panašių plėšriųjų, o jei apie gyvenimo būdą - parazitinė, o ką mes galim pakeisti? Tik išgaudyti ir suvalgyti. :) Ir tai nuomonė ne mano ir negalutinė. Gaudom stintas, dar mažesnes, jei veisis, gaudysim grundalus, taip pat mažas, bet stambesnes ir ne mažiau skanesnes :)

11. Čia yra juodažiotis grundalas (Neogobius melanostomus), toks tikrasis pavadinimas ir ne kitoks. Tikrai taip, priklauso grundalinių (Gobiidae) šeimai. Lietuvoje invazinė rūšis, gyvena jūroje (labiau priekrantėje) ir dažnai užplaukia į marias. Rusai vadina byčioku, iš to ir žvejai perėmė (dar kažkodėl vadina rubuiliu). Teisingai, Aušra, rašei, kad grundalų rūšių yra daug, net Lietuvoje jūroje yra pora vietinių (mažiukai labai).
    O niekšelis "rotanas" (barbarizmas iš rusų k., nuo žodžio "burna") nieko bendro neturi su grundalais, nors senesnis lietuviškas jo pavadinimas ir buvo nuodėgulinis grundalas. Jis priklauso Odontobutidae šeimai (anksčiau žvynagalvinių Eleotridae). Gyvena gėluose vandenyse (atkeliavo iš Amūro baseino). Lietuviškas jo pavadinimas tiesiog NUODĖGULIS (Perccottus glenii). Beje, irgi skani žuvis su balta mėsa ir mažai kaulų.
    Tikiuosi tapo aiškiau ;)?
    P.S. Ir rašau čia ne kaip bulvarinių skaitalų prisiskaitęs žvejys mėgėjas, o kaip savo darbo profesionalas. Todėl jokių prieštaravimų iš neišmanančių žvejų ir jų žmonų nepriimu :))))))))

Audrius

12. Oi, o už receptą ačiū ;)

1. Smagu, kad atsirado žinovų profesionalų :) Padėsit, Audriau, nepasiklysti žuvų labirintuose :) Skanių grundalų! Nors pirkti šiemet jų dar nemačiau :)

13. Tik nuo Palangos tilto ir mums pravers sis receptas

1. O taip, jau mačiau, kad grundalų pilna :) Žvejai patys galėtumėt pasidalinti įdomesniais receptais :)

14. Anonimiškas apie rūšis paaiškino teisingai. Pridėsiu, kad nuodėguliai gyvena ir toli nuo jūros - kūdrose, gali užaugti net virš kilogramo (ypač retais atvejais). O rusai rotanu vadina dar vieną žuvį. Byčiok- rotan yra ne nuodėgulys ir ne juodažiotis grundalas, o kita, pas mus negyvenanti rūšis. Dėl to grundalo rotano, vėliau ir naujai užsiveisusius panašius į juos nuodėgulius Rusijoje imta vadinti rotanais. Bet tikrasis byčiok - rotan Lietuvoje iki šiol negyvena. Ir nuodėguliai ir grundalai iš tiesų yra labai skanios žuvelės.